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Omag­gio al roman­zo delle stra­gi di Pier Pao­lo Paso­li­ni_Academia Belgica_2019

These wri­ting per­for­mances were crea­ted during the artist resi­den­cy at the Aca­de­mia Bel­gi­ca in Rome, where I had the oppor­tu­ni­ty to stay and dee­pen my research on the ques­tion of “Paso­li­ni’s heri­tage”. Here, my atten­tion was focu­sed on the latest wri­tings of Pier Pao­lo Paso­li­ni, espe­cial­ly Scrit­ti cor­sa­ri which is a col­lec­tion of articles, publi­shed in the columns of Ita­lian news­pa­pers bet­ween 1973 and 1975.
The article, which I was main­ly inter­es­ted in, “Il roman­zo delle stra­gi” (“The novel of the mas­sacres”), publi­shed in Il Cor­riere del­la Sera on 14 Novem­ber 1974, fier­ce­ly denoun­ced the Ita­lian poli­tics of the time, des­cri­bed as a “stra­te­gy of ten­sion”. In this impor­tant natio­nal dai­ly news­pa­per, Paso­li­ni dared to say on the front page : “I know the names of those res­pon­sible for the Milan mas­sacre… I know the names of those res­pon­sible for the mas­sacres in Bres­cia and Bolo­gna… but I have no proof or clues…” He had become more and more sco­mo­do, as the Ita­lians would say, he was an incon­ve­nient pro­vo­ca­teur who pro­noun­ced, loud and clear, the embezz­le­ments and cor­rup­tions of his coun­try…
These articles, like those of 1975 col­lec­ted in the Let­tere lute­rane, are brea­th­ta­kin­gly contem­po­ra­ry. Some of them are for me a kind of pro­logue to what he wan­ted to unveil in his last novel Petro­lio. Unfor­tu­na­te­ly, some months later he was sava­ge­ly mur­de­red and silen­ced fore­ver.

In this per­for­mance omag­gio al roman­zo delle stra­gi di Pier Pao­lo Paso­li­ni, I write out the entire Ita­lian article for about two hours, rea­ding aloud, word for word, concen­tra­ting on the wri­ting that advances blind­ly. His strong, power­ful words are tra­ced on a single line or a few, either in gra­phite pen­cil or in black or dark red ink. Ges­tures and jer­ky rea­ding set the rhythm and guide the hand­wri­ting, applying more or less pres­sure, allo­wing the various gra­phic forms to thus com­pose spon­ta­neous­ly. The lines over­lap, the words, one after the other, cover each other, hiding the mea­ning to become woven lines, stripes of imprints… The wri­ting becomes a trace and the ges­ture an echo of what Paso­li­ni evo­ked.

The piece entit­led Soli­tu­dine di Pier Pao­lo Paso­li­ni, also unfolds in the form of expe­ri­men­tal wri­ting, spi­ral­ling from the inside out. I quote his magni­ficent poem entit­led “Ver­si da tes­ta­men­to”, publi­shed in Tra­su­ma­nar e orga­niz­zar in 1971, in which he des­cri­bed his lone­li­ness. In it, I reveal the text through a spi­ral, the wri­ting deve­lops by tur­ning on itself, sym­bo­li­zing a kind of intros­pec­tion, of contem­pla­tion, which this fee­ling invites to ; in black ink the syl­lables slow­ly fol­low one ano­ther and reveal this delight­ful and pain­ful poe­try.

These works on paper were exhi­bi­ted at the Aca­de­mia Bel­gi­ca in Rome in June 2019 (see details here )


Ces écri­tures per­for­mées ont été réa­li­sées pen­dant la rési­dence d’artiste à l’Academia Bel­gi­ca à Rome, où j’ai eu l’opportunité de séjour­ner pour appro­fon­dir ma recherche sur la ques­tion “d’hé­ri­tage paso­li­nien”. Ici, mon atten­tion s’est concen­trée sur les der­niers écrits de Pier Pao­lo Paso­li­ni, et tout par­ti­cu­liè­re­ment “Scrit­ti cor­sa­ri” qui est un recueil d’articles, qui furent publiés dans les colonnes des jour­naux ita­liens entre 1973 et 1975.
L’article, auquel je me suis prin­ci­pa­le­ment inté­res­sée, “Il roman­zo delle stra­gi” (“Le roman des mas­sacres”), publié dans Il Cor­riere del­la Sera du 14 novembre 1974, dénon­çait féro­ce­ment la poli­tique ita­lienne de l’époque, qua­li­fiée de “stra­té­gie de la ten­sion”. Dans ce quo­ti­dien natio­nal très lar­ge­ment dif­fu­sé, Paso­li­ni osait dire en pre­mière page : “Je sais les noms des res­pon­sables du mas­sacre de Milan… Je sais les noms des res­pon­sables des mas­sacres de Bres­cia et de Bologne… mais je n’ai ni preuves ni indices…” Il était deve­nu de plus en plus “sco­mo­do”, comme disent les Ita­liens, il était un gênant pro­vo­ca­teur qui pro­non­çait, haut et fort, les mal­ver­sa­tions, les cor­rup­tions de son pays…
Ces articles, tout comme ceux de 1975 ras­sem­blés dans les “Let­tere lute­rane”, sont d’une contem­po­ra­néi­té épous­tou­flante. Cer­tains sont pour moi comme une forme de pro­logue, à ce qu’il vou­lait dévoi­ler dans son der­nier roman “Petro­lio”. Mal­heu­reu­se­ment, quelques mois plus tard, il fut sau­va­ge­ment assas­si­né et réduit au silence à tout jamais.

Dans cette écri­ture per­for­mée que j’intitule “omag­gio al roman­zo delle stra­gi di Pier Pao­lo Paso­li­ni”, j’écris l’entièreté de l’article ita­lien pen­dant deux heures envi­ron, lisant à haute voix, mot à mot, concen­trée sur l’écriture qui avance aveu­glé­ment. Ses paroles fortes, très fortes, sont retra­cées sur une seule ligne ou quelques-unes, soit au crayon gra­phite, soit à l’encre noire ou rouge sombre. Le geste et la lec­ture sac­ca­dée rythment et guident l’é­cri­ture plus ou moins appuyée, les diverses formes gra­phiques se com­posent ain­si spon­ta­né­ment. Les lignes se che­vauchent, les mots, les uns à la suite des autres se recouvrent, cachent le sens pour deve­nir lignes tis­sées, ban­deaux d’empreintes… L’écriture devient trace et le geste, un écho à ce qu’évoquait Paso­li­ni.

La pièce inti­tu­lée “Soli­tu­dine di Pier Pao­lo Paso­li­ni”, se déploie éga­le­ment sous forme d’écriture expé­ri­men­tale, en spi­rale allant de l’intérieur vers l’extérieur. Je cite son magni­fique poème inti­tu­lé “Ver­si da tes­ta­men­to”, publié dans “Tra­su­ma­nar e orga­niz­zar” en 1971, où il décri­vait sa soli­tude.
Ici, je révèle le texte par une spi­rale, l’écriture se déve­loppe en tour­nant sur elle-même, elle sym­bo­lise une forme d’introspection, de recueille­ment auquel invite ce sen­ti­ment ; les syl­labes s’enchaînent len­te­ment à l’encre noire et révèlent dou­ce­ment cette déli­cieuse et dou­lou­reuse poé­sie.

Ces oeuvres sur papier ont été expo­sées à l’A­ca­de­mia Bel­gi­ca à Rome en juin 2019 (voir les détails ici )


artist resi­den­cy at the Aca­de­mia Bel­gi­ca in Rome, with the sup­port of Wal­lo­nie-Bruxelles Inter­na­tio­nal

<i>Writing performance n°8</i>, Academia Belgica, Rome, 25/04/2019

<i>Writing performance n°8</i>, Academia Belgica, Rome, 25/04/2019 (© Anh Thy Nguyen)

<i>Writing performance n°8</i>, Academia Belgica, Rome, 25/04/2019

<i>Omaggio al romanzo delle stragi di Pier Paolo Pasolini_n°8</i>, graphite on paper Accademia Fabriano, 200g, aluminum frame, , 60x42 cm, 2019

<i>Omaggio al romanzo delle stragi di Pier Paolo Pasolini_n°3</i>, black ink on paper Accademia Fabriano, 200g, aluminum frame, , 60x42 cm, 2019

<i>Omaggio al romanzo delle stragi di Pier Paolo Pasolini_n°5</i>, graphite on paper Accademia Fabriano, 200g, aluminum frame, , 60x42 cm, 2019

<i>Omaggio al romanzo delle stragi di Pier Paolo Pasolini_n°2A</i>, red ink on paper Accademia Fabriano, 200g, aluminum frame, 60x42 cm, 2019

<i>Omaggio al romanzo delle stragi di Pier Paolo Pasolini_n°1</i>, graphite on paper Accademia Fabriano, 200g, aluminum frame, 60x42 cm, 2019

<i>Solitudine di Pier Paolo Pasolini</i>, black ink on paper Accademia Fabriano, 200g, aluminum frame, 60x42 cm, 2019