•aRound Belgium

aRound Belgium_road trip around Belgium_2009 / travelling exhibition_2011-2012

Bor­ders are the under­lying theme in the work of Chan­tal Vey.
For aRound Bel­gium, she set her­self the goal of tra­vel­ling the 1386 kilo­me­tere bor­der of Bel­gium, sha­red in turn with France, Luxem­bourg, Ger­ma­ny and the Nether­lands. Behind the wheel of her car, trans­for­med into a mobile home, she rigo­rous­ly fol­lows for almost two months the trace of this bor­der zone. She approaches people, gathers their sto­ries, adopts their favo­rite view­points, while remai­ning sen­si­tive to the tri­vial details she comes across.
The pho­to­gra­phic nar­ra­tive becomes a true per­for­mance. This wan­de­ring approach to her artis­tic work is in kee­ping with the strol­ling “fla­ne­rie” of the Sur­rea­lists and Dadaists, the drif­ting of the Situa­tio­nists, all of which are expe­ri­men­tal “tech­niques” to achieve ano­ther way of seeing. (…)
Bet­ween non-spaces and local spe­ci­fi­ties, Chan­tal Vey ope­rates within the confines of a glo­ba­li­zed world. She poses the ques­tion of a natio­nal iden­ti­ty and over and above this topi­cal issue, by way of a poe­tic car­to­gra­phy, reveals her pre­sence in the world.


L’itinérance est le fil rouge du tra­vail de Chan­tal Vey. 
Pour ‘‘aRound Bel­gium’’ elle se donne comme objec­tif de suivre le tra­cé fron­ta­lier de la Bel­gique, soit 1386 kilo­mètres, que bordent la France, le Luxem­bourg, l’Allemagne et les Pays-Bas. Au volant de sa voi­ture trans­for­mée en habi­ta­tion mobile, elle suit rigou­reu­se­ment l’itinéraire de la zone limi­trophe pen­dant presque deux mois. Elle va vers les gens, col­lecte leurs his­toires, adopte leurs points de vue pré­fé­rés, est sen­sible aux détails ano­dins qu’elle rencontre.
Chez Chan­tal Vey, le récit pho­to­gra­phique devient qua­si per­for­ma­tif. Cette façon d’appréhender le tra­vail artis­tique par la déam­bu­la­tion, s’inscrit dans la conti­nui­té des flâ­ne­ries sur­réa­listes et dadaïstes, des dérives situa­tion­nistes, autant de « tech­niques » expé­ri­men­tales pour ame­ner à une autre vision. (…)
Entre non-lieux et par­ti­cu­la­ri­tés locales, Chan­tal Vey opère aux confins d’un monde glo­ba­li­sé. Elle pose la ques­tion d’une iden­ti­té natio­nale et révèle, au delà de son actua­li­té, sa pré­sence au monde à tra­vers une car­to­gra­phie poétique.

Michèle Wale­rich, cura­tor, Centre Natio­nal de l’Audiovisuel, Dude­lange, 2011


This pro­ject was sup­por­ted by Sur­face Sen­sible, Nan­cy (FR), CCAM, Van­doeuvre (FR), CNA, Dude­lange (LU), Saarlän­disches Künst­le­rhaus, Sar­re­brück (DE), Kul­tur­ve­rein Bild und Kunst, Trèves (DE), Les Chi­roux, Liège (BE)

A lepo­rel­lo aRound Bel­gium of 30 deta­chable post­cards was publi­shed in 2013, with the sup­port of Fédé­ra­tion Wal­lo­nie Bruxelles (more detail here )

<i>Au bon accueil, Gognies-Chaussée (BE)</i>, 2010

<i>Rue du Moulin, Quévry (BE)</i>, 2010

<i>Forêt de Muno (BE)</i>, 2010

<i>Duché du Luxembourg (LU), 2010

<i>Am Weisser Stein (DE)</i>, 2010

<i>Opgrimbe (NL)</i>, 2010

<i>Fabriekstraat, Grote Barrier (NL)</i>, 2010

<i>Molenstraat, Oude Polder (NL)</i>, 2010

<i>In front, Zeebrugge (BE)</i>, 2010