•aRound Belgium

Bor­ders are the under­lying theme in the work of Chan­tal Vey.

For aRound Bel­gium, she set her­self the goal of tra­vel­ling the 1386 kilo­me­tere bor­der of Bel­gium, sha­red in turn with France, Luxem­bourg, Ger­ma­ny and the Nether­lands. Behind the wheel of her car trans­for­med into a mobile home, she rigo­rous­ly fol­lows for almost two months the trace of this bor­der zone. She approaches people, gathers their sto­ries, adopts their favo­rite view­points, while remai­ning sen­si­tive to the tri­vial details she comes across.
The pho­to­gra­phic nar­ra­tive becomes a true per­for­mance. This wan­de­ring approach to her artis­tic work is in kee­ping with the strol­ling “fla­ne­rie” of the Sur­rea­lists and Dadaists, the drif­ting of the Situa­tio­nists, all of which are expe­ri­men­tal “tech­niques” to achieve ano­ther way of seeing. Even though, for the past ten years, her work has been nou­ri­shed by that wich comes from elsew­here, the forei­gn, the unk­nown, what drives her is not a search for the exo­tic per se, but rather the gaze that one brings to bear upon the world. “To change sight”*, as André Bre­ton said with regard to one of the key chal­lenges of Sur­rea­lism, which has always main­tai­ned a very spe­cial rela­tion to pho­to­gra­phy.
Bet­ween non-spaces and local spe­ci­fi­ties, Chan­tal Vey ope­rates within the confines of a glo­ba­li­zed world. She poses the ques­tion of a natio­nal iden­ti­ty and over and above this topi­cal issue, by way of a poe­tic car­to­gra­phy, reveals her pre­sence in the world.

* André Bre­ton, (Confé­rences de Mexi­co), Oeuvres com­plètes II, Paris, Gal­li­mard, Bibl. de la Pléiade, 1992, p.1260.


L’itinérance est le fil rouge du tra­vail de Chan­tal Vey.

Pour ‘‘aux bords/op de gren­zen…’’ elle se donne comme objec­tif de suivre le tra­cé fron­ta­lier de la Bel­gique, soit 1386 kilo­mètres, que bordent la France, le Luxem­bourg, l’Allemagne et les Pays-Bas. Au volant de sa voi­ture trans­for­mée en habi­ta­tion mobile, elle suit rigou­reu­se­ment l’itinéraire de la zone limi­trophe pen­dant presque deux mois. Elle va vers les gens, col­lecte leurs his­toires, adopte leurs points de vue pré­fé­rés, est sen­sible aux détails ano­dins qu’elle ren­contre.
Chez Chan­tal Vey, le récit pho­to­gra­phique devient qua­si per­for­ma­tif. Cette façon d’appréhender le tra­vail artis­tique par la déam­bu­la­tion, s’inscrit dans la conti­nui­té des flâ­ne­ries sur­réa­listes et dadaïstes, des dérives situa­tion­nistes, autant de « tech­niques » expé­ri­men­tales pour ame­ner à une autre vision. Si son tra­vail se nour­rit depuis plus d’une dizaine d’années de ce qui pro­vient d’ailleurs, l’étranger, l’inconnu, ce n’est pas la recherche de l’exotique qui l’anime, mais plus le regard que l’on porte sur le monde. « Chan­ger la vue»*, disait André Bre­ton, à pro­pos de l’un des plus grands enjeux du sur­réa­lisme, qui a tou­jours entre­te­nu un lien pri­vi­lé­gié avec la pho­to­gra­phie.
Entre non-lieux et par­ti­cu­la­ri­tés locales, Chan­tal Vey opère aux confins d’un monde glo­ba­li­sé. Elle pose la ques­tion d’une iden­ti­té natio­nale et révèle, au delà de son actua­li­té, sa pré­sence au monde à tra­vers une car­to­gra­phie poé­tique.

* André Bre­ton, (Confé­rences de Mexi­co), “Oeuvres com­plètes II”, Paris, Gal­li­mard, Bibl. de la Pléiade, 1992, p.1260.

Michèle Wale­rich, cura­tor, Centre Natio­nal de l’Audiovisuel, Dude­lange, 2011.