•contro-corrente #1

Exhi­bi­tion contro-cor­rente #1_Château Coquelle_Dunkerque_2015/ Ono­ma­to Kunstverein_Düsseldorf_2015 / Espace Contretype_Brussels_2017

Ins­pi­red by Pier Pao­lo Paso­li­ni’s tra­vel dia­ry, La lun­ga stra­da di sab­bia, the jour­ney he made in 1959 along the Ita­lian coasts behind the wheel of his Mil­le­cen­to, I fol­lo­wed his same route, alone, behind the wheel of my van, from coast to coast, revi­si­ting the places he des­cri­bed 60 years ear­lier. I chose to split the iti­ne­ra­ry into three parts and fol­low it in the oppo­site direc­tion, to begin with the ter­ri­to­ry of his child­hood. His tra­vel dia­ry became my road­map and his poe­try my tra­vel­ling com­pa­nion ! This text, accom­pa­nied by the pho­to­graphs of Pao­lo di Pao­lo, was publi­shed in three parts in the maga­zine Suc­ces­so, bet­ween July and Sep­tem­ber ’59. It was the­re­fore lit­tle known until it was recent­ly publi­shed in book form (in Ita­ly, in Roman­zi e rac­con­ti edi­ted by Mon­da­do­ri Edi­tions in 1998 and in France, under the title La longue route de sable by Arléa Edi­tions in 1999). This sto­ry alrea­dy contains all his poe­try, his authen­tic and some­times inci­sive remarks on the state of this ter­ri­to­ry, his love for it…
Year in, year out, through dis­co­ve­ries and chance encoun­ters, I col­lec­ted many pho­to­graphs, video­gra­phies, sounds, words, objects, sand… with which I then com­po­sed the tri­lo­gy contro-cor­rente #1, #2 and #3, pre­sen­ted in audio-visual ins­tal­la­tions accom­pa­nied by the publi­ca­tion of my tra­vel dia­ries ( ono­ma­to edi­tion sine ).

contro-cor­rente #1 retraces the six-week jour­ney along the Adria­tic coast, from Trieste to Pes­ca­ra, ending on the oppo­site coast, at the Lido di Ostia. This last stop on La lun­ga stra­da di sab­bia is also the place where Pier Pao­lo Paso­li­ni was sava­ge­ly mur­de­red.


Ins­pi­rée par le récit de Pier Pao­lo Paso­li­ni, “La lun­ga stra­da di sab­bia”, ce voyage qu’il réa­li­sa en 1959, lon­geant le lit­to­ral ita­lien au volant de sa Mil­le­cen­to, j’ai moi-même repris cette route, seule, au volant de ma camion­nette, de côte en côte, allant revi­si­ter les lieux qu’il décri­vait 60 ans aupa­ra­vant. J’ai choi­si de divi­ser l’itinéraire en trois étapes et de le suivre à contre-cou­rant pour débu­ter par le ter­ri­toire de son enfance. Son jour­nal est deve­nu ma feuille de route et sa poé­sie mon com­pa­gnon de voyage !
Ce texte, accom­pa­gné des pho­to­gra­phies de Pao­lo di Pao­lo, fut publié de juillet à sep­tembre 59 dans trois numé­ros de la revue “Suc­ces­so”. Il fut donc peu connu, jusqu’à ce qu’il soit nou­vel­le­ment dif­fu­sé sous forme de livre (en Ita­lie, dans le recueil “Roman­zi e rac­con­ti” édi­té par les édi­tions Mon­da­do­ri, en 1998 et en France, sous le titre “La longue route de sable” par les édi­tions Arléa, en 1999). Ce récit recèle déjà toute sa poé­sie, ses remarques authen­tiques, inci­sives par­fois, sur l’état de ce ter­ri­toire, son amour pour celui-ci…
D’année en année, au fil des décou­vertes et des ren­contres for­tuites, j’ai col­lec­té de nom­breuses pho­to­gra­phies, vidéo­gra­phies, des sons, des mots, des objets, du sable… avec les­quels j’ai ensuite com­po­sé la tri­lo­gie “contro-cor­rente #1, #2 et #3″ que j’ai pré­sen­tée sous forme d’installations audio-visuelles accom­pa­gnées de la publi­ca­tion de mes jour­naux de voyage ( ono­ma­to edi­tion sine ).

•“contro-cor­rente #1″ retrace le par­cours de six semaines au fil de la côte adria­tique, depuis Trieste jusqu’à Pes­ca­ra, pour finir sur la côte oppo­sée, au Lido di Ostia. Cette der­nière étape sur “La lun­ga stra­da di sab­bia” est éga­le­ment le lieu où Pier Pao­lo Paso­li­ni fut sau­va­ge­ment assas­si­né.


with the sup­port of Châ­teau Coquelle_Dunkerque / Ono­ma­to Kunstverein_Düsseldorf / Espace Contretype_Brussels

<i>IMG_0220, Bellaria, cc1</i>, various sizes, 2015

Exhibition view of <i>contro-corrente #1</i>, Onomato Kunstverein, Düsseldorf, 2015

Installation <i>contro-corrente#1</i>, 1 background print on blue back, 240 x 160 cm, 32 pigmentary prints on cotton paper, various sizes mountained on wood or framed, 2015 (Detail)

<i>contro-corrente #1</i>, Film, HD, 26'57, 2015 + white pedestal

Left: Sound installation composed of readings from my travel diary <i>cc1</i> + Sand collected at <i>Idroscalo</i> (place where Pasolini was savagely murdered). Right: <i>La Spezia</i>, video HD, 2015

Exhibition view of <i>contro-corrente #1 & #2</i>, Espace Contretype, Brussels, 2017 (Detail)

Exhibition view of <i>contro-corrente #1</i>, Espace Contretype, Brussels, 2017 (Detail)

Exhibition view of <i>contro-corrente #1</i>, Espace Contretype, Brussels, 2017 (Detail)

Exhibition view of <i>contro-corrente #1</i>, Espace Contretype, Brussels, 2017 (Detail)

Exhibition view of <i>contro-corrente #1</i>, Espace Contretype, Brussels, 2017 (Detail)

<i>IMG_9972, via Ravenna, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_9762, via Ferrara, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_9763, via Ferrara, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_9764, via Ferrara, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_0531, Ancona, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_0535, Ancona, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_0570, Ancona, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_0627, Pedaso, cc1</i>, various sizes, 2015

<i>IMG_0638, via San Benedetto, cc1</i>, various sizes, 2015